Sinaasappelsap als onderdeel van caloriearm dieet

Sinaasappelsap als onderdeel van caloriearm dieet leidt tot gewichtsverlies en verbetert obesitas-gerelateerde biomarkers


Sommige dieetcommentatoren zien een relatie tussen het drinken van sinaasappelsap en gewichtstoename, en schrijven dat toe aan het suikergehalte. Toch is dit nooit bewezen in gezaghebbende interventiestudies. En we vinden de relatie ook niet terug in het epidemiologisch bewijs, dat evenmin verband lijkt aan te tonen tussen de consumptie van 100% sinaasappelsap en het risico op overgewicht of obesitas. 

Een recente Braziliaanse gerandomiseerde gecontroleerde studie onderzocht de kwestie aan de hand van 78 obese dieethouders. De deelnemers kregen opdracht een 12-weeks caloriearm te volgen, met of zonder dagelijkse inname van 500ml 100% sinaasappelsap. Voor de goede orde: deze hoeveelheid ligt boven de 150-200ml die in Europese landen als portie wordt aanbevolen. 

De voedselinname werd tijdens de 12 weken zes maal geregistreerd en geanalyseerd. De resultaten toonden vrijwel gelijke gewichts- en vetafname bij beide groepen. Er waren significante verbeteringen waarneembaar in insulinegevoeligheid (HOMA-IR), lipidenprofiel en ontstekingsremmende status bij beide groepen als gevolg van succesvol gewichtsverlies. Bij degenen die sinaasappelsap dronken was de verbetering van deze markers echter significant groter. In de sinaasappelsapgroep daalden de insulineniveaus met 18%, de CRP met 33% en de verhouding totaal cholesterol versus LDL-cholesterol met 24%. Voorts had de sinaasappelsapgroep een significant hogere inname van vitamine C en folaat (163% respectievelijk 62%) dan de controlegroep. 


De sinaasappelsapconsumptie verbeterde de folaatinname tot circa 95% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Voor vitamine C was er sprake van een 500% toename van consumptie, meer dan de ADH, maar nog altijd ruim onder de algemeen als veilig beschouwde bovenwaarde. 


De onderzoekers concludeerden dat het drinken van sinaasappelsap in het kader van een caloriearm dieet het gewichtsverlies niet afremt, en, vergeleken met de niet-sinaasappelsapconditie, wel significant bijdraagt aan verbetering van insulinegevoeligheid, lipidenprofiel en ontstekingsstatus. Om die reden kan de consumptie van 100% sinaasappelsap meer gezondheidsvoordelen opleveren voor patiënten die dit dieet volgen om gewicht te verliezen. 

Meer informatie
Ribeiro C et al. (2017) Fuit juice allied to a reduced-calorie diet results in weight loss and ameliorates obesity-related biomarkers: A randomized controlled trial. Nutrition 38: 13–19. Hier beschikbaar.

3