Wat zit er in vruchtensap?

Vruchtensap is niets anders dan geperst fruit. Net als fruit bevat het van nature zo'n 10% aan suikers, terwijl de overige 90% uit onder meer water, vitamines en mineralen bestaat die direct afkomstig zijn uit de vrucht waaruit het sap is geperst.1,2 Lees hier over de verschillende bestanddelen van vruchtensap. Wilt u in een oogopslag de feiten over vruchtensap op een rij? Klik dan hier.

Vruchtensap is een bron van gezonde voedingsstoffen en kan een aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon. Zo is sinaasappelsap een bron van vitamine C (zie verderop deze pagina meer informatie hierover). Er is onduidelijkheid onder gezondheidsprofessionals en consumenten over de gezondheidsvoordelen van vruchtensap. Net als fruit heeft elk vruchtensap een eigen combinatie van voedingsstoffen die er van nature in voorkomen en essentieel zijn voor je gezondheid. Verschillende wetenschappelijke studies tonen aan dat het drinken van vruchtensap ertoe kan leiden dat voedingsstoffen beter door het lichaam worden opgenomen dan wanneer je geen vruchtensap drinkt.3

Aan de hand van enkele feiten lichten we toe hoe vruchtensap een aanvulling kan zijn op een gezond voedingspatroon, met sinaasappelsap als voorbeeld:

Sinaasappelsap bevat geen lege calorieën
‘Lege calorieën’ verwijst naar voedingsmiddelen met weinig of geen voedingsstoffen. Dit is niet het geval bij sinaasappelsap: 100ml sinaasappelsap bevat ongeveer 220mg voedingsstoffen. Zo  bevat sinaasappelsap foliumzuur en kalium en is het een rijke bron van vitamine C.Vitamine C draagt bij aan een normaal energieleverend metabolisme, de normale werking van het immuunsysteem en de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress. Foliumzuur draagt bij aan weefselgroei tijdens de zwangerschap, het functioneren van het immuunsysteem en helpt bovendien bij het tegengaan van vermoeidheid. Kalium draagt bij aan een normale spierfunctie en het handhaven van een normale bloeddruk.Een glaasje (150ml) sinaasappelsap bevat meer dan 50% van de dagelijkse behoefte aan vitamine C, en bevat 3%  van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën voor vrouwen (2.000kcal).6,7 

Bevat vruchtensap toegevoegde suikers?
Vruchtensap bevat geen toegevoegde suikers. Dit is zelfs wettelijk verboden, ook als het vruchtensap afkomstig is uit concentraat.Sinaasappelsap bevat van nature zo´n 10% aan suikers, die direct afkomstig zijn uit de vrucht waaruit het sap is geperst. Deze suikers betreffen de koolhydraten glucose (27%), fructose (29%) en sucrose (44%), en bestaan uit zowel mono- als disachariden. Volgens de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA zou de aanbevolen inname van koolhydraten tussen de 45% en 60% van de totale energie-inname moeten liggen, zowel voor volwassenen als kinderen. Dit betreft niet alleen zetmeelrijke voeding als aardappelen en pasta, maar ook enkelvoudige koolhydraten als suikers.9 

Zoals aangegeven in de voedingswaardentabel ‘Nutrition facts’ bovenaan deze pagina bevat een glaasje van 150ml ongeveer 13,5g van deze van nature voorkomende suikers, die samen zorgen voor bijna alle calorieën in het glas (62kcal). Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën (kcal) per dag nodig heeft, komt dit neer op 3%.6,7Het is belangrijk om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid niet te overschrijden, en vruchtensap met mate te drinken.

Richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrijven voor om maximaal 10% en bij voorkeur zelfs maximaal 5% ‘vrije suikers’ te consumeren. Vrije suikers zijn suikers die aan etenswaren zijn toegevoegd, maar ook van nature aanwezige suikers. Bijvoorbeeld in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën (kcal) per dag nodig heeft, komt het advies van maximaal 10% neer op 50 gram vrije suikers per dag.10,11 Vruchtensap zoals sinaasappelsap bevat zo'n 10% suiker, wat betekent dat een glaasje van 150ml gemiddeld 13,5g suikers bevat. Om de suikers in sap in perspectief te plaatsen: in totaal bevat zo’n glaasje slechts 35% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.12 Hoewel sinaasappelsap en andere sappen rijk zijn aan voedingstoffen, is het van belang om deze met mate te drinken.

Suikers en vitaminen
Vruchtensap bevat van nature zo’n 10% aan suikers.  De overige 90% bestaat uit water, vitaminen, mineralen en fytonutriënten.13 De gezondheidsvoordelen van deze fytonutriënten, ook wel bekend als plantaardige stoffen, zijn nog niet helemaal duidelijk en worden onderzocht.  

 

Bronnen:

1. Brits Departement van Gezondheid. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Beschikbaar op:

https://www.gov.uk/government/publications/nutrient-analysis-of-fruit-and-vegetables 

2. Publicatieblad van de Europese Unie. Richtlijn 2012/12/EU van het Europees Parlement en van de Raad. Beschikbaar op: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.

3.  Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23. Lees ook: CREDOC Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.

4. FJM Voedingswaardentabel. Beschikbaar op: https://fruitjuicematters.eu/en/downloadable-resources

5. Publicatieblad van de Europese Unie. EU Commission Regulation 432/2012 of 16/05/2012. Beschikbaar op: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF

6. Daily requirement of vitamin C is 80mg/day according to the EFSA report of 2003, Opinion of the Scientific Committee on Food on the revision of reference values for nutrition labelling (expressed on 5 March 2003). 

7. FJM Voedingswaardentabel. Beschikbaar op: https://fruitjuicematters.eu/en/downloadable-resources

8. Publicatieblad van de Europese Unie. Directive 2012/12/EU of the European Parliament and of the Council. Beschikbaar op: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.

9. EFSA (European Food Safety Authority). European dietary reference values for nutrient intake, 2010. Beschikbaar op: https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/nda100326.

10. WHO, Guideline: Sugars intake for adults and children : http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/149782/1/9789241549028_eng.pdf?ua=1&utm_source=newsletter_18&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsflits-nieuwe-who-richtlijn-vrije-suikers

11. Voedingscentrum, WHO komt met nieuwe richtlijnen vrije suikers: http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/who-komt-met-nieuwe-richtlijnen-vrije-suikers.aspx

12. Voedingscentrum, Achtergronden van de Schijf van vijf: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/achtergronden-schijf-van-vijf.aspx

13. UK Department of Health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Beschikbaar op: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf

whats_in_100_fruit_juice_full.jpg

Meer informatie nodig?

Neem contact met ons op via de contactpagina van Fruit Juice Matters.

Contact opnemen