Opmerking

De informatie op deze pagina is gericht op gezondheidsprofessionals en aanverwante beroepsgroepen. Raadpleeg een gezondheidsprofessional alvorens uw voedingspatroon aan te passen.

Waarom vruchtensap drinken?

Hoewel de officiële richtlijnen per land verschillen, volgen nationale richtlijnen over het algemeen het WHO-advies om ten minste 400g groente en fruit per dag te eten; in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is dit vertaald naar ten minste 5 porties.1,2 In Nederland wordt 250g groente en twee stuks fruit geadviseerd.

Vruchtensap telt in bijna alle Europese landen mee in deze vijf porties. Er is geen wetenschappelijke consensus over de perfecte portiegrootte van vruchtensap, maar in veel landen is vruchtensap onderdeel van de voedingsrichtlijnen.

Een glas vruchtensap kan een aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon, omdat het een bron van positieve voedingsstoffen is. Vruchtensap zoals sinaasappelsap bevat daarnaast zo'n 10% suiker, wat betekent dat een glaasje van 150ml gemiddeld 13,5g suikers bevat. Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën (kcal) per dag nodig heeft, komt dit neer op 35% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. 3 Hoewel sinaasappelsap en veel andere sappen rijk zijn aan voedingstoffen (zo bevat 150ml vruchtensap bijvoorbeeld 54,6 mg vitamine C), is het van belang om deze met mate te drinken. Helaas halen de meeste mensen in Nederland op dit moment de doelstelling van 2 stuks fruit en 250 gram groente per dag niet. Het dagelijks drinken van vruchtensap kan een aanvulling zijn op de inname van groente en fruit.4

  • Mensen die vruchtensap drinken, houden er over het algemeen een gezondere levensstijl op na. 5
  • Vruchtensap kan een aanvulling zijn op de groente- en fruitconsumptie, geen vervanging. 4
  • Vruchtensap kan kinderen helpen bij de gewenning aan de smaak van groente en fruit, wat kan leiden tot gezonde keuzes op lange termijn. 5
  • Volgens Amerikaans onderzoek is vruchtensap "een belangrijke bron van kalium en magnesium en is het positief in verband gebracht met het halen van de aanbevolen inname van vitamine C en foliumszuur" onder kinderen tussen de 2-5 jaar.6

 

Bronnen:

1. WHO, 2014, Fact sheet N°394. Beschikbaar op: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/

2. NHS UK. 5 A DAY: what counts? Beschikbaar op: http://www.nhs.uk/livewell/5aday/pages/whatcounts.aspx

3. Voedingscentrum, Achtergronden van de Schijf van vijf: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/achtergronden-schijf-van-vijf.aspx

4. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.

5. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.

6. Fulgoni V and Quann E. National trends in beverage consumption in children from birth to 5 years: analysis of NHANES across three decades. Nutrition Journal 2012, 11:92. Beschikbaar op: http://www.nutritionj.com/content/11/1/92.

photo_1467453678174_768ec283a940.jpg

Meer informatie nodig?

Neem contact met ons op via de contactpagina van Fruit Juice Matters.

Contact opnemen