Opmerking

De informatie op deze pagina is gericht op gezondheidsprofessionals en aanverwante beroepsgroepen. Raadpleeg een gezondheidsprofessional alvorens uw voedingspatroon aan te passen.

Vruchtensap of fruit?

In Nederland is twee stuks fruit en 250 gram groente de richtlijn.1 De gemiddelde Nederlander eet echter minder fruit dan wordt geadviseerd. Vruchtensap kan een aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon, aangezien het een bron van positieve voedingsstoffen is.1,2 Vruchtensap bevat vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor een goede gezondheid.

  • Mensen die vruchtensap drinken, houden er over het algemeen een gezondere levensstijl op na dan mensen die dit niet drinken.1
  • Vruchtensap kan een aanvulling zijn op de groente- en fruitconsumptie, geen vervanging.1,2
  • Vruchtensap kan kinderen helpen bij gewenning aan de smaak van groente en fruit, wat kan leiden tot gezonde keuzes op lange termijn.
  • Vruchtensap is een weekkeuze buiten de Schijf van Vijf3. Drink het dus met mate. 

Zie Waarom vruchtensap drinken? en Eet meer groente en fruit voor meer informatie.

 

Bronnen:

1. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.

2. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.

3. Voedingscentrum, Achtergronden van de Schijf van vijf: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/achtergronden-schijf-van-vijf.aspx

 

whole_fuit_vs_juice.jpg

Meer informatie nodig?

Neem contact met ons op via de contactpagina van Fruit Juice Matters.

Contact opnemen