Past vruchtensap binnen een gezonde leefstijl?

Past vruchtensap binnen een gezonde leefstijl?

Diëtiste Lenny Versteegden, onder andere bekend van tv-programma’s ‘Big Diet’ en ‘De afvallers’, schreef een blog over een gezonde levensstijl en hoe vruchtensap hierin past. Haar advies: drink vruchtensap met mate. 


17/08/2017 
Eigenlijk is het leven best eenvoudig. Iedereen weet intussen wel wat gezond is. Maar kijk eens om je heen. Ruim de helft van de bevolking is te zwaar. Met als doel mensen aan te moedigen gezonder te leven worden er nationale voedingsrichtlijnen opgesteld. Groente en fruit komen hier ruim in voor. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de gezondheid. Weten wat de richtlijn is, is één ding, er aan voldoen een tweede. Worden de voedingsrichtlijnen in Nederland en de rest van Europa nageleefd en zijn deze richtlijnen voor ieder land eigenlijk gelijk?  

Advies 

Er wordt al jaren te weinig groente en fruit gegeten. Al zou je vruchtensappen meerekenen en beweeg je hemel en aarde, dan wordt de aanbevolen hoeveelheid nog steeds niet bereikt. De Gezondheidsraad adviseert 200 gram groenten en twee stuks fruit per dag. Slechts ongeveer de helft wordt hiervan gehaald. Nederland is hierin geen uitzondering. De meeste Europese inwoners volgen hun landaanbevelingen niet goed op. Vergeleken met Zuid- en Oost-Europese landen eten mensen in Nederland, de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk weinig groenten en fruit. Het voedingspatroon in Zuid-Europa (Griekenland, Italië, Spanje), is gunstiger voor de gezondheid dan het voedingspatroon in Noord- en West-Europa. Omdat in Zuid-Europa veel plantaardige- en weinig dierlijke producten worden gegeten, bevat deze onder andere doorgaans meer groente en fruit. 

Verschillen in Europa 

Hoewel in alle landen het belang van groente en fruit wordt erkend, zijn de voedingsrichtlijnen in alle Europese landen verschillend en worden zij anders geïnterpreteerd. Zo is in Nederland vruchtensap min of meer in de ban gedaan. Vanwege de kans op overgewicht en diabetes type 2 geldt het advies zo min mogelijk dranken te drinken waar suiker in zit. Hieronder valt ook vruchtensap, dat van nature suiker bevat maar daarnaast ook vitamines en mineralen. In andere landen telt een glas vruchtensap daarom wel als een portie fruit. Wat is wijsheid? 

Suiker, ’het witte gif’? 

Vroeger was het vet, nu is suiker de schuldige. Er worden allerlei negatieve gezondheidseffecten van suiker beschreven in gezondheidsmedia zoals hart- en vaatziekten, overgewicht, diabetes en leververvetting. Elke keer als ik denk dat we de ergste publicatie gehad hebben, wordt het de week erop nog een slag erger. Suiker wordt ‘het witte gif’ genoemd. Zwaar overtrokken, maar de enorme berg suiker die we nu naar binnen werken, is ronduit ongezond. Dat is vragen om problemen. Wat ik hieraan alleen niét kan begrijpen is dat het zelden gaat over het meest glashelder bewezen effect van teveel suiker: tandbederf! 

Cijfers suiker 

Volgens cijfers van het RIVM krijgt de gemiddelde Nederlander elke dag ongeveer 122 gram suikers binnen. Het grootste deel, zo‛n 70 gram, bestaat uit toegevoegde suikers. Dit is alle suiker, honing, stroop en siroop die door consument en fabrikant wordt toegevoegd. 

Vrije suikers 

Het advies van de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) is om maximaal 10% van het totaal aantal calorieën dat je per dag eet, uit vrije suikers te laten bestaan. Wat zijn vrije suikers? Suikers die door de fabrikant of door jezelf zijn toegevoegd én suikers die van nature voorkomen in honing, siropen zoals bijvoorbeeld ahornsiroop, vruchtensappen. Voor een vrouw die 2000 kilocalorieën (kcal) per dag eet komt dit neer op 50 gram vrije suikers per dag. De WHO geeft zelfs aan dat het nog beter is om de consumptie te verminderen tot 5 energieprocent. Een glas sinaasappelsap (150 ml) bevat 13,5 gram suikers. Hoewel sap naast natuurlijke suikers ook vitamines bevat is het van belang dit met mate te drinken. 

Definitie vruchtensap 

Er bestaat regelmatig verwarring over een duidelijke beschrijving rondom sap gemaakt van fruit. De definities en verschillen tussen vruchtensap uit 100% fruit, vruchtendrank en vruchtensap uit concentraat vindt u hier. 

Vruchtensap met mate past binnen een gezonde leefstijl 

Er wordt de laatste tijd veel nadruk gelegd op de hoeveelheid calorieën in vruchtensap. Een glas sap (150 ml) bevat 3,5% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor een vrouw (2000 calorieën). Sap bevat van nature suikers maar ook vitamines en is dus in kleine hoeveelheden positief voor je lichaam. Vruchtensap met mate past daarom goed binnen een gezonde leefstijl. Ten opzichte van vruchtensap verzadigt fruit wel beter, bevat meer vezels en iets meer vitamines. Gebit en sap In zowel fruit als vruchtensap komen naast natuurlijke suikers ook zuren voor. Suikers worden in de mond omgezet in zuren. Die zuren kunnen gaatjes veroorzaken. Door de zuren in fruit en vruchtensap kan tanderosie ontstaan. Het gaat niet alleen om hoeveel zuren je eet en drinkt maar ook om het aantal keer per dag. Hoe vaker je dit doet en hoe langer je het in je mond houdt, hoe groter de kans op tanderosie. De kans op gaatjes is klein bij: 

  • drie hoofdmaaltijden per dag
  • drie keer iets tussendoor. 

Mijn advies 

Eet fruit als basis en drink vruchtensap als aanvulling. Fruit kan ook best een keer door sap worden vervangen als het zo uitkomt. Dat lijkt een beetje uit het oog verloren. Drink sap tegelijk met fruit óf bij een maaltijd, dat is beter voor je gebit dan buiten de maaltijd om.