Opmerking

De informatie op deze pagina is gericht op gezondheidsprofessionals en aanverwante beroepsgroepen. Raadpleeg een gezondheidsprofessional alvorens uw voedingspatroon aan te passen.

Tips voor sporters

1. Zelfgemaakte sportdrank

Tijdens het sporten verlies je veel vocht en verbruik je veel energie.1 Vanwege de samenstelling van vruchtensap, met name door de suikers en mineralen, is vruchtensap erg geschikt als ingrediënt voor een zelfgemaakte isotone sportdrank. Om 1 liter sportdrank te maken (een portie is dan ca. 200ml) meng je 500ml sinaasappelsap met 500ml water. Voeg alleen nog een snufje zout (1,5gr) toe.

2. Een goed begin van de dag2

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, zeker voor sporters. Vaak zit er ongeveer 12 uur tussen de avondmaaltijd en het ontbijt, het ontbijt is dus een belangrijk moment om energie aan te vullen. Het ontbijt zou ongeveer 25% van de totale dagelijkse energie-inname moeten leveren. Door gebrek aan honger of tijd vinden sommige mensen het lastig om gezond te ontbijten. Af en toe een glaasje vruchtensap bij het ontbijt kan voor hen een gemakkelijke manier zijn om voedingsstoffen binnen te krijgen en de dag goed te beginnen.

3. Gezond eetpatroon

Doordat sporters veel vocht verliezen en veel energie verbruiken is een gebalanceerd voedingspatroon belangrijk. Een gezond voedingspatroon bestaat uit noten, granen (zoals onbewerkte mais, tarwe en zilvervliesrijst) en tenminste twee stuks fruit en 250gr groenten per dag.3 Af en toe een glaasje vruchtensap kan een aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon.

4. Energy boost voor het sporten

Om goed te kunnen presteren moeten sporters ervoor zorgen dat ze genoeg energie hebben. Hoewel vezelrijk voedsel, zoals groenten en fruit, normaal gesproken aanbevolen wordt, kan het tijdens het sporten problemen met de spijsvertering veroorzaken.Vruchtensap bevat koolhydraten en is een rijke bron van vitamine C. Daarnaast bevat vruchtensap foliumzuur. Zowel vitamine C als foliumzuur helpt vermoeidheid tegengaan.5

5. Vol gevoel?

Duursporters kunnen op een dag meer dan 7.000 kcal per dag verbranden. Omdat groenten en fruit wel een vol gevoel geven, maar weinig calorieën bevatten, geven sporters vaak de voorkeur aan calorierijke voeding. Toch hebben ook sporters tenminste 2 stuks fruit en 250gr groenten per dag nodig. Een glas vruchtensap voor het sporten kan een goede oplossing zijn: zo krijgen sporters voldoende voedingsstoffen binnen en wordt hun vocht aangevuld, zonder dat ze er een vol gevoel aan over houden.

 

Bronnen:

1. Clinical Sports Nutrition, Clinical Sports Nutrition, 5/e, Louise Burke, Vicki Deakin Copyright year: 2015

2. University Sports Centre LEUVEN, Belgium , https://www.kuleuven.be/sport/sportaanbod/personeel/een-goede-en-gezonde-ontbijt-start-van-de-dag 

3. World Health Organization. Fact sheet N°394. Beschikbaar op: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/ [Last accessed 8 February 2017]

4. Voedingscentrum.nl 

5. Publicatieblad van de Europese Unie. Regulation 432/2012 of 16/05/2012. Beschikbaar op: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF

 

icon_sports_wide.jpg

Meer informatie nodig?

Neem contact met ons op via de contactpagina van Fruit Juice Matters.

Contact opnemen