Opmerking

De informatie op deze pagina is gericht op gezondheidsprofessionals en aanverwante beroepsgroepen. Raadpleeg een gezondheidsprofessional alvorens uw voedingspatroon aan te passen.

Tips voor ouders

Hoe zorg je ervoor dat kinderen voldoende groenten en fruit eten? We geven u graag een aantal praktische tips, afkomstig van onafhankelijke gezondheidsorganisaties.

1. Stimuleer kinderen om dagelijks groenten en fruit te eten, bij de maaltijd en als tussendoortje1

Fruit en groenten zijn een belangrijke bron van voedingsstoffen. In Nederland wordt geadviseerd om iedere dag twee stuks fruit en 250 gram groenten te eten. Een goede manier om deze doelstelling te halen is om te variëren bij de maaltijden en bij de tussendoortjes. Geef bijvoorbeeld af en toe een glaasje vruchtensap bij het ontbijt, een appel of banaan als tussendoortje en een of twee verschillende groenten bij de avondmaaltijd. Introduceer fruit en groenten door er een spelletje van te maken: vraag kinderen bijvoorbeeld hoeveel verschillende groenten en fruit ze zien in de supermarkt. Welke nieuwe groenten of fruit willen ze proberen? Of daag ze uit: hoeveel nieuwe groenten of fruit kunnen ze in een maand uitproberen?

2. Zorg ervoor dat kinderen voldoende drinken2

Meer dan de helft van ons lichaamsgewicht bestaat uit water. Het is dus niet alleen belangrijk om goed te eten, maar ook om voldoende te drinken. Over het algemeen hebben we minstens vijf glazen vocht per dag nodig.  Vooral bij warm weer  of na het sporten is het voor kinderen belangrijk om veel te drinken. Water is lekker en gezond, maar af en toe een glaasje vruchtensap (dat voor 90% uit water bestaat) is prima. Naast het hoge vochtgehalte bevat vruchtensap belangrijke voedingsstoffen. Zo is sinaasappelsap rijk aan vitamine C en is het een bron van foliumzuur en kalium.2 Drink er alleen niet teveel van, want het bevat ook suiker.

3. Wees creatief met eten en drinken3

De manier waarop eten en drinken aan kinderen gepresenteerd wordt kan verschil maken. Wanneer een kind bijvoorbeeld geen (hele) appel wil eten, kunt u de appel in stukjes snijden en deze in grappige vormen of gezichtjes op een bord leggen. Of vraag kinderen om hun eigen fruitcocktail te maken van verschillende stukjes fruit. Wees creatief en maak er een spelletje van! Wanneer kinderen echt geen fruit willen eten, mix dan een beetje vruchtensap met water. Het is erg belangrijk dat kinderen van jongs af aan groenten en fruit eten. Onderzoek toont aan dat vruchtensap kinderen kan helpen bij de gewenning aan de smaak van groenten en fruit, wat kan leiden tot gezonde keuzes op de lange termijn.4

4. Geef het goede voorbeeld5

Voorbeeldgedrag is essentieel voor kinderen en kan kinderen motiveren om hun groenten en fruit te eten. Als kinderen zien dat volwassenen genieten van groenten, fruit, of op z’n tijd een glaasje vruchtensap, zijn ze eerder geneigd om het ook zelf te proeven. Daarnaast kan het helpen om groenten en fruit zichtbaar op tafel te zetten, zodat kinderen er zelf bij kunnen. Kortom:

  • zorg ervoor dat u bij iedere avondmaaltijd groenten aanbiedt;
  • biedt vers fruit en rauwe groenten aan als tussendoortje;
  • maak daarbij zoveel mogelijk gebruik van groenten en fruit van het seizoen;
  • biedt af en toe een glaasje vruchtensap aan.

5. Neem de tijd voor nieuwe smaken6

Hoe vaker een kind een nieuwe smaak aangeboden krijgt, hoe groter de kans dat hij of zij het gaat proberen en er vertrouwd mee raakt. Kinderen moeten een nieuwe smaak 10-15 keer proeven voordat ze de smaak kennen en gaan waarderen. Het is dus belangrijk om te blijven proberen en niet te snel op te geven. Geef kinderen ook niet te grote porties, maar geef een complimentje als uw kind een paar hapjes probeert van iets nieuws. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat een kind bekend raakt met een nieuwe vrucht of groente en het op den duur lekker gaat vinden. Vruchtensap kan daarbij helpen. Wetenschappelijk onderzoekt toont aan dat vruchtensap kinderen kan helpen bij de gewenning aan de smaak van groenten en fruit, wat kan leiden tot gezonde keuzes op de lange termijn.7 

 

Bronnen:

1. 10 healthy lifestyle tips for kids, European Food and Information Council, 10/2015   http://www.eufic.org/article/en/page/TARCHIVE/expid/10-healthy-eating-tips-kids/#anchor3

2. UK Department of Health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Beschikbaar op: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf 

3. www.voedingscentrum.nl  

4. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.

5. Encouraging young children to eat different vegetables, Eufic Food Today 3/2010

6. Encouraging young children to eat different vegetables, Eufic Food Today 3/2010

7. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.

icon_parents_wide.jpg

Meer informatie nodig?

Neem contact met ons op via de contactpagina van Fruit Juice Matters.

Contact opnemen